Het orgel van de Grote Kerk in Wildervank is een zeer fraai laatromantisch orgel gebouwd door de beroemde orgelbouwer E.F. Walcker in 1913, opus 1747, IIP/28 (19).
Neem een uniek kijkje in kerk en orgel: klik op 3D view.
1 Contrabass 16'
2 Subbass 16'
3 Gedecktbass 16' (11)
4 Oktavbass 8' (12)
5 Gedeckt 8' (2*)
6 Oktave 2' (17)
7 Posaunenbass 16' (20**)
8 Kop. I + Ped.
9 Kop. I + Ped. super
10 Kop. II + Ped.
11 Bourdon 16'
12 Prinzipal 8'
13 Doppelflöte 8'
14 Dolce 8' (29)
15 Oktave 4'
16 Flöte 4' (31)
17 Oktave 2'
18 Mixtur 3-4 f.
19 Cornett 4 f. (34)
20 Trompete 8'
21 Oboe 8' (35)
22 Kop. Man. I super
23 Kop. Man. II + I
24 Kop. Man. II + I sub
25 Kop. Man. II + I super
26 Geigenprinzipal 8'
27 Synthematophon 8'
28 Lieblich Gedeckt 8'
29 Viola 8'
30 Voix Céleste 8'
31 Flûte Harmonique 4'
32 Quinte 2 2/3'
33 Gemshorn 2'
34 Cornett 4 f.
35 Oboe 8'
36 Kop. Man. II sub
37 Kop. Man. II super
38 Tremulant
Van registers die als transmissie zijn gebruikt is het oorspronkelijke register tussen haakjes aangegeven.
* De Subbass is uitgebreid tot f'' t.b.v. de Gedeckt 8'
** De Posaunenbass is van c t/m f' een transmissie van de Trompete 8'.
Klavieren: 2 x 56 toetsen (C t/m g3), pijpwerk t.b.v. superkoppel uitgebouwd tot g4
Pedaal 30 toetsen (C t/m f’)
P, MF, F, T(utti) - Vaste combinaties
VC - Vrije combinatie
AP - Automatisch Pedaal (Subbass 16', Gedecktbass 16', Gedeckt 8', P+II)
TA - Tongwerk Af
GC - Generaal Crescendo
Zweltrede voor Manuaal II
Trede voor Generaal Crescendo in 10 stappen met LED indicatie
We zijn er trots op dat we in Wildervank zo’n, voor het noorden van Nederland uniek, instrument hebben. In Wildervank kunt u beluisteren hoe de Duitse romantische muziek hoort te klinken, maar ook Franse en Engelse orgelmuziek in de romantische stijl zijn een lust voor het oor op dit orgel in de prachtige monumentale kerk (Rijksmonument sinds 2001).
De orgels en orgelmuziek in Noord Nederland staan door de rijke orgelcultuur erg in de belangstelling. De afgelopen decennia ging de meeste aandacht uit naar de instrumenten uit de Barok periode en het daarbij passende repertoire. Er ontstaat gelukkig een verandering: organisten en muziekliefhebbers ontdekken het orgelrepertoire uit de Romantiek. In eerste instantie was vooral de muziek uit Frankrijk in trek, maar nu gaat de aandacht ook uit naar het oeuvre uit Duitsland.
Het prachtige instrument dat hoog boven het liturgisch centrum uittorent en z’n klanken over de kerkgangers uitstrooit heeft een bewerkt front met Jugendstil stijlelementen, ontworpen door de bekende architect Tjeerd Kuipers.